GALERI UGIK ( WARISAN BUGIS )







 











LOGO PERSATUAN MELAYU BUGIS
SERUMPUN


PENGERTIAN LOGO:

a)   SERUMPUN

Pengertian nya ialah semua etnik Bugis yang berselerak di seluruh kepulauan Melayu dapat disatukan didalam persatuan ini , agar ia boleh merapatkan tali  silaturahim melalui sejarah dan kebudayaan yang dipesakai nya,   serta  bertukar pandangan untuk kebaikan dimasa lalu , kini dan akan datang.

b)   UGIK

UGIK ialah satu perkataan yang sering dituturkan didalam masyarakat Bugis dan ia sinonim dengan perkataan BUGIS itu sendiri sejak zaman dahulu lagi.  contoh nya : Tanah UGIK ialah tanah BUGIS, orang UGIK ialah orang BUGIS, rumah UGIK ialah rumah BUGIS , UGIK LONTARAQ ialah kitab sejarah BUGIS, panguriseng UGIK ialah salasilah BUGIS  dll.

c)   LATAR BELAKANG BERWARNA KUNING

Melambangkan ahli persatuan ini terdiri dari jurai keturunan leluhur Raja Raja Bugis yang berasal dari Tanah Bugis di Pulau Sulawesi dan berhijrah ke Riau seterus nya bernaung dibawah Raja Raja Melayu di Tanah Melayu.

d)   BULATAN BERWARNA MERAH

Melambangkan keberanian dan tidak mengenal menyerah terhadap lawan dan rela mati apabila maruah nya tercabar . Bagi orang Bugis  " LEBIH BERHARGA MATI DENGAN BERDARAH DARI MATI KELAPARAN " , orang orang Bugis akal nya tidak mati dan pantang berpelok tubuh.

e)   KAPAL PINISHI BUGIS

Sejenis kapal Bugis yang unik , mempunyai tujuh layar berwarna biru mampu membelah ombak dan gelombang di samudera luas , digunakan masyarakat Bugis sebagai ahli pelayaran yg terkenal , berpandukan ilmu kaji bintang , jenis jenis perairan dan pasang surut nya. Melakukan migrasi dari tanah tumpah darah nya untuk mencari tuah di tanah Melayu.

f)   SENJATA SUNDANG BUGIS

Sejenis senjata Bugis  sebagai senjata peribadi untuk mempertahankan diri apabila diserang dan menyerang. Bagi orang Bugis jika terdapat satu satu  persengketaan hendaklah terlebih dulu diselesaikan melalui mesyuwarah , tetapi jika mesyuwarah tidak punya jalan keluar, barulah sundang dihunus.



















SEKELUMIT TENTANG GALERI UGIK

Ia merupakan sebuah rumah kediaman dan dibahagian hadapan rumah tersebut dikhaskan untuk galeri. Hasil usaha sendiri dan tidak mendapat apa apa dana dan bantuan dari ejensi lain. Walau pun ia tidak layak dikatagorikan sebagai galeri, namun ahli ahli waris kadim keturunan Tok Kepau yakin , sekurang kurang nya ia dapat menempatkan artifak artifak dan manuskrip manuskrip  yang ada kaitan dengan keturunan ini , dan sekali gus ia menjadi pusat rujukan tentang sejarah kampung sungai Rambai didalam erti kata yang sebenar, untuk menyemak susur galur ditanah leluhur.

Galeri UGIK ada lah nama sebuah rumah tempat tersimpan nya artifak dan manuskrip Bugis  leluhur dulu, terletak di desa Sungai Rambai Melaka. Punya segala kekayaan sejarah , budaya Melayu / Bugis , pariwisata, sumber daya alam, bahari, dan lain lain. Ia juga dikenal sebagai " Gerobok kata - kata ".

Galeri UGIK adalah sebuah tempat yang penuh kelembutan , disini lah digelar " Heaven Village " yang sesungguh nya dari salam sapa  dan santun nya bahasa Melayu meruntun kalbu. Belum lagi segala kecantikan alam, budaya dan sejarah yang bikin ketenangan hati dan jiwa , bisa terasa didalam setiap hirup nafas.

Galeri UGIK bukan lah tempat  yang bisa di sama ratakan dengan  tempat tempat lain  nya, sebenar nya ia lebih dari itu , misal nya ada lah kiblat sejarah dan gerobok kata kata.

Memang sejak dulu lagi jalan lagendaris ini jadi penyambung wadah yang sering dilawati  banyak orang dan dijadikan tempat mampir bagi para  ahli pemikir  , para ilmuan dan cendiakawan, para sejarahwan dengan segala keistimewaan tersendiri saperti yang telah dijelaskan diatas tadi. Aku harap setiap warisan itu adalah karya, dan setiap karya itu aku titipkan nilai nilai budaya dan sejarah  saperti membongkar batang kayu yang terendam ratusan tahun , sebagai wujud nya cinta aku terhadap desa ini yang diterokai leluhur Bugis melalui perjalanan   panjang dari Sulawesi Selatan ke Riau dan seterus nya ke Tanah Melayu ( Tanah Barek ). 

Ahli ahli waris kadim keturunan Tok Kepau , mengalu ngalukan kedatangan anda , agar dapat menghayati peristiwa peristiwa yang tersembunyi yang selama ini , umum tidak mengetahui tentang kewujudan nya dan tanpa sebarang bayaran. Anda ada masaalah tentang mendapatkan infomasi tentang BUGIS.......? , di galeri UGIK semua nya bisa dirinci.

KM 32 Jalan Parit Putat
Sungai Rambai 77400
Melaka




























GAMBAR SEMPENA LAWATAN KERABAT BUGIS DARI SELANGOR DIKETUAI OLIH TENGKU JAMALUDIN BIN TENGKU MAHMUD SHAH AL HAJ ORANG KAYA SEPANG  KE GALERI UGIK PADA 19  APRIL  2018























































                                                Tok Raja Temiang @ Long Mamat




                                           TOK PIT BIN BUNTAL  GEN KE 5  TOK RUSOL



                                               Surat yang ditandatangai oleh Tok Raja Temiang


















































                              Makam Daeng Ronggek , orang kanan Arung Belawah  Riau




                                        Senarai Penghulu Jajahan Kesang zaman Sultan Ali



                                                       


                                                        Mamat bin Hj Sam




                                                  Umrah Dis 2019






















































































 


6 comments:

Rashid said...

Assalamualaikum,

Di mana Galeri UGIK ni? Harap dapat kirnya tuan nyatakan alamat & cara/panduan bagaimana nak ke sana?

Wassalam.

Jaafar Kelana al Bugisi said...

Wassalam.......... Km 32 Jalan Parit Putat, Sungai Rambai 77400 Melaka

Komeng said...
This comment has been removed by the author.
Komeng said...
This comment has been removed by the author.
amirulinlebanon said...

Assalamu'alaikum. Saya Mejar Muhammad Amirullah bin Ithnain baru tahu saya keturunan Tok Kepau dari susur Sidang Jai. Nenek saya Mahawi binti Mohd Jai sekarang tinggal di Kg Keru Tampin NSDK. Jika ada yang nak menjejaki boleh hubungi di 064414244

amirulinlebanon said...

Assalamu'alaikum. Saya Mejar Muhammad Amirullah bin Ithnain baru tahu saya keturunan Tok Kepau dari susur Sidang Jai. Nenek saya Mahawi binti Mohd Jai sekarang tinggal di Kg Keru Tampin NSDK. Jika ada yang nak menjejaki boleh hubungi di 064414244

Post a Comment