TOK MD SEH BIN HUSIN




SEJARAH RINGKAS TOK MD SEH  BIN HUSIN

Dilahirkan di kampung Sungai Rambai Melaka  pada tahun 1870 an, Ayahanda nya bernama Husin. Tok Md Seh mempunyai tiga orang  isteri yang dikahwini nya , isteri pertama nya ialah : Kasiah binti Ahmad, telah meninggal dunia beberapa bulan  selepas berkahwin. Isteri kedua nya ialah Kamariah, kelahiran Bachang Melaka , mendapat seorang anak laki laki bernama Md Jisan  dan berkahwin dengan Halus binti Samad , di kampung Parit Sidang Seman. Isteri ketiga nya ialah Rahmah binti Tumpang, dan mendapat beberapa orang anakl ialah: Sa'oyah, Putih, Kam, Rebak, Md Sari (Atan), Muhamad (Senin), Raban, dan Masinah.

Kalau di susur galor disebelah bapa nya ia itu Husin, adik beradik nya ialah: Yot, Tijah, dan Embah. Embah telah berkahwin dengan Tok Pawang Rabu bin Puyuh bin Daeng Kepau atau Tok Kepau pembuka asal Kampung Sungai Rambai Melaka pada tahun 1790.

Semasa hayat nya Tok Md Seh ialah seorang pawang yang disegani di kampung Sungai Rambai. Beliau telah meninggal dunia pada tahun 1965 dan telah dikebimikan  ditanah perkuburan islam di kampung Sungai Rambai.

0 comments:

Post a Comment