MAKAM TOK LANGGAR TERABAI

Coretan pena : Jaafar Kelana Al Bugisi
(  Jan 1998 )

Aku khabarkan kepada kalian  , kisah bahari yg di riwayatkan oleh orang orang terdahulu secara mutawatir ,  berkenaan dengan  makam  Tok Langgar yg terletak di satu tempat  bernama Pengkalan Leban   di Pinggir Sungai Kesang tidak berpenghuni   disebelah kiri tebing sungai dalam perintah Melaka dikampung Sungai Rambai. Satu tempat yg menyeramkan  , munkin disini satu penempatan yg amat hebat diera tahun 1790 an,  dikala itu sungai adalah penghubung penting dengan dunia luar.  Disini lah terletak nya komplek makam makam lama yg berserakan tapi ia terlepas pandang dan tidak peduli dengan sejarah. Beberapa tahun yg lalu sekumpulan anak anak belia MAYC sungai Rambai telah membuat pemugaran keatas makam lama ini berpandukan keterangan rengkas secara lisan. Terdapat tiga jenis batu nisan digunakan disini ia itu batu Laterit @batu merah@batu lada, batu gunung dan batu granite. Namun kepok kepungan pada makam menggunakan batu bata nipis persis zaman penjajah Belanda.

Disini lah bersemadi nya satu sosok hebat bernama Tok Langgar dan isteri kedua nya bernama nenek Sari binti  Bulat. Mengikut kisah terdahulu Tok Langgar ini terlibat didalam perang Telok Ketapang Melaka dalam tahun 1784 yg mana panglima agong Bugis Raja Haji yg memimpin meliter Riau ini terkorban. Melalui isteri kedua Tok Langgar ini dikurniakan dua orang Anak ia itu Nenek Lamah dan seorang laki laki bernama Tok Bilal Dalil. Maka berpanjangan lah nasab nya sebagaimana yg telah tercatat didalam syatar keturunan ini. 

Dilanjut bicara sebelum Tok Langgar berkahwin dengan isteri kedua nya Nenek Sari binti Bulat , terlebih dulu ia telah berkahwin di kampung Serkam di kurniakan beberapa orang anak dan umum mengetahui nya Tok Langgar lah sebagai pengasas kampung serkam Darat. Di penghujung hayat nya Tok Langgar  lebih selesa tinggal bersama isteri nya Tok Sari binti Bulat di kampung Sungai Rambai dan meninggal disitu. 

  


                  Menziarahi cicit Tok Langgar Md Jisin bin Md Noh bin Dalil bin Tok Langgar


                  Makam Tok Sari binti Bulat isteri Tok Langgar di tepi sungai Kesang




                         



                                                       Makam Tok Langgar 






1 comments:

Anonymous said...

Ni dari keturunan bugis 5 bersaudara tu ke,tuan dari keturunan Daeng yang mana?

Post a Comment