ARUNG BELAWAH DAN DAENG RONGGEK WIRA TAK DIDENDANG


Coretan pena :  Jaafar Kelana Al Bugisi


Makam Daeng Ronggek di pulau Penyengat Kepulauan Riau, terkorban di benting Belanda Di Tanjung Pinang.


Peristiwa  berlaku di Riau   , majlis perkahwinan Arung Belawah disatu malam bertukar menjadi trajedi gara gara campur tangan Belanda . Entah berapa ramai gadis gadis jelita anak anak bangsawan Bugis di Riau ketika itu, namun Arung Belawah berkehendakan juga saudara sepupu nya Raja Fatimah binti Engku Keraeng , sedangkan Raja fatimah disaat itu masih menjadi isteri kepada Datok Nakhoda Madaung.

Tidak  sanggup menjadi suami yg dayus , maka Nakhoda Madaung telah mentalaqkan isteri nya , dan setelah lepas 'edah nya , maka berkahwin lah Arung Belawah dengan Raja Fatimah . Malam itu majlis kahwin amat meriah , diserikan lagi dengan tembakan meriam.

Mendengar akan dentuman meriam persis perang itu, maka Residen Belanda di Benting Tanjung Pinang Kapt Gones telah memanggil Arung Belawah ke Benting Tanjung Pinang. Arung Belawah masih dimalam pengantin , hanya menghantar wakil nya ia itu Daeng Ronggek bersama beberapa orang lagi sebagai pengiring. Setiba nya di pintu Benting , pihak Belanda tidak membenarkan masuk , kecuali semua keris hendaklah ditanggalkan dan letak diluar Benting.

Tindakan Belanda itu membuatkan Daeng Ronggek dan pengiring marah, maka menyala lah api amarah Bugis tak bisa dikawal lagi, lalu mengamuk lah didalam Benting tanjung pinang dan membunuh seberapa ramai soldadu Belanda. Dalam suasana itu , pihak Belanda telah mengerahkan barisan senapang nya dan Daeng Ronggek terkorban.

Peristiwa ini telah berlarutan dan semua Bugis yang berada di pulau Penyengat telah melanggar Benting Tanjung Pinang , maka terjadilah  perang dimalam itu melibatkan meriam, istinggar dan terakul , banyak lah kedua dua belah pihak terkorban.

Setelah suasana reda , maka mayat Daeng Ronggek telah dituntut oleh Engku Syed dibawa berdayung ke Pulau Penyengat untuk dimandi, dikafan dan dimakam kan. Makam  bernisan kayu yang terletak diluar komplek makam Engku Puteri itu, bisa kalian ziarah . Sekarang aku  berusaha untuk mengesan jurai keturunan Daeng Ronggek dan Arung Belawah ini.



Maret 2012





0 comments:

Post a Comment