LOGO PERSATUAN MELAYU BUGIS SERUMPUN ( PMBS)

 PENGERTIAN TENTANG JATA  PERSATUAN MELAYU BUGIS SERUMPUN ( PMBS )


Perkataan UGIK


UGIK ialah satu perkataan yang sinonim dengan Bugis. Nama ini telah lama dituturkan oleh masyarakat Bugis sejak dahulu lagi, contoh nya : Tanah UGIK ialah tanah Bugis, orang UGIK ialah orang Bugis, Rumah UGIK ialah rumah Bugis dan lain lain.


SERUMPUN


Pengertian nya ialah semua etnik Bugis yang berada diseluruh kepulauan Melayu dapat disatukan didalam satu persatuan , agar  ia boleh merapatkan tali silaturahim , dari segi  warisan, kebudayaan dan kesenian , sekali gus dapat bertukar tukar pandangan demi kebaikan rumpun Melayu  dimasa lalu , kini dan akan datang.


LATAR BELAKANG BERWARNA KUNING


Melambangkan ahli persatuan ini terdiri dari jurai keturunan leluhur Raja Raja Bugis yang berasal dari Tanah Bugis di Sulawesi dan berhijrah ke Riau seterusnya bernaung dibawah Raja Raja Melayu di Riau dan Tanah Melayu.


BULATAN  BERWARNA MERAH


Melambangkan keberanian dan tidak kenal menyerah kalah terhadap lawan dan rela mati apabila marwah nya tercabar . Bagi orang orang Bugis  " Lebih berharga mati dengan berdarah dari mati kelaparan " . Orang Bugis akal nya tidak mati dan pantang sekali berpeluk tubuh.


KAPAL PHINISI BUGIS


Sejenis kapal  yang unik mempunyai tujuh layar berwarna biru membelah ombak dan badai disamudera luas , melambangkan masyarakat Bugis merupakan ahli pelayaran yang tersohor , melakukan migrasi  dari tanah tumpah darah nya , mencari tuah ditanah Melayu. 


SENJATA SUNDANG BUGIS


sejenis senjata Bugis sebagai senjata peribadi untuk mempertahankan diri apabila diserang atau menyerang . Bagi orang Bugis jika terdapat persengketaan hendaklah terlebih dahulu diselesaikan melalui musyuwarah , jika beberapa kali mesyuwarah  tidak berhasil barulah sundang di hunus.


Coretan pena : Jaafar Kelana galeri UGIK

1 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum kpd sahabat di sini, saya Sulaiman Bin Hj Abdul Majid, ingin merapatkan hubungan dgn persatuan ini. Ini saya sertakan nombor contact saya. @ Hp dan wapps - 0126963913. Menunggu balasan, terima kasih.

Post a Comment